MISCELLANEOUS

Below are some other projects I have worked on in the past.

その他、これまでに関わってきたプロジェクトの一部です。


CLAYVISION

ClayVision

ClayVision is an augmented reality system that injects additional information to the urban landscape not through the prevailing approach of overlaying a number of floating panels and arrows, but through real-time transformations of the built environment, made possible using a combination of modern image processing techniques and a (drone-mapped) 3D city model. Users of the system can dynamically transform the city scenery in whatever way that suits their needs and preferences; for example, heights of nearby buildings may all be increased or decreased to reflect Yelp ratings if the user is looking for restaurants.

In collaboration with Ken Perlin.

都市の自由変形を可能にする覗き窓型の拡張現実システムです。環境に仮想的な矢印や看板などを次々と「上乗せ」していく従来の拡張現実とは異なり、先進的な画像処理技術と(ドローンを用いて構築される)街の3次元モデルを利用することで、建物や道路の見た目を動的に改変し、リアルタイムで都市空間の再デザインを行うことを可能にします。例えば街中でレストランを探す際に、目に見える範囲の全ての建物の高さを「食べログ」の点数に合わせて伸び縮みさせるなどといった芸当が可能です。

Publications:
Takeuchi, Y., Perlin, K. ClayVision: The (Elastic) Image of the City. In Proc. of the 30th ACM Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI 2012). pp.2411-2420. Best Paper Award. Download (PDF, 3.9MB)


PARALLEL CITY

Parallel City

Parallel Cities are live, 3D simulations of cities that are constantly kept "true to life" by using real-time information extracted from SNS feeds, weather/traffic information, etc. The simulation is densely populated with people, cars, etc., whose behaviors may deviate from reality in their microscopic details, but are largely faithful at the coarse, macroscopic level. The user experience is comparable to having the power to open "windows" to any place in the world. This is also the engine behind MIMMI.

SNSフィードをはじめとした複数の情報を解析することで都市の各地の状況を推測し、任意の場所の映像をリアルタイムで生成できる「どこでも窓」システムです。天気予報をチェックするように簡単に、街の状況を確認することができます。映像は、個々の人や車の動きなど細かい部分では正確でないものの、地域の群衆の大きさやその年齢構成、交通状況などマクロレベルでは街の様子をある程度正確に反映しています。コードはMIMMIにも再利用されています。

Publications:
Takeuchi, Y. Parallel Cities. In Proc. of the 19th ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology (VRST 2013). pp.89-92. Download (PDF, 2.0MB)


MIMMI

MIMMI

MIMMI is a large-scale interactive installation set up in Minneapolis, USA during the summer months of 2013. The installation continuously analyzed the collective "mood" of the city by mining Twitter feeds, and expressed it using lighting, mist and sound. The project was carried out by an international, cross-disciplinary team of experts; I was in charge of developing the digital components. The piece was a finalist for the 2015 Architizer A+ Awards.

In collaboration with Bradley Cantrell, Jack Cochran, Carl Koepcke, Peter Mabardi, Artem Melikyan, Allen Sayegh and Ziyi Zhang.

2013年の夏の間、米国ミネアポリス市に設置された大型インスタレーションです。Twitterを解析して割り出したその時々の街の「気分」を、光や音、霧によって表情豊かに表現する構造物です。建築家・デザイナーとの共同制作で、私は主に技術面を担当しました。先端技術を応用した独創的な建築物として、2015 Architizer A+ Awardsに入賞を果たしています。


WEIGHTLESS WALL

Weightless Wall

Weightless Walls are virtual, sound-blocking walls that can be created anywhere in a room. Users wear custom headsets, which allow them to engage in VoIP-like, but "spatially faithful" conversations. As the headsets block any natural sound entering users' ears, the setup effectively allows all conversations between users to be mediated by a central server, which performs real-time audio processing to produce realistic sensations of virtual walls. The system allows an entirely new class of workspace design to be realized, where workers can freely create acoustically isolated regions to have meetings, presentations, etc.

音声を遮る見えない壁を、室内の自由な位置に作り出すことのできるシステムです。特製のヘッドセットを装着したユーザには、床に投影された線が音のみを遮断する壁として知覚されます。壁の同じ側にいるユーザとは(ヘッドセットを身に着けないときと変わりなく)自然に会話することができますが、壁の反対側にいるユーザの声は聞こえなくなります。未来のオフィス空間での利用を想定しており、従業員が自らの都合に合わせて個室やミーティングルームを自在にスマートフォン上で描いて生成する、新しい職場空間の形を生み出します。

Publications:
Takeuchi, Y. Weightless Walls and the Future Office. In Proc. of the 28th ACM Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI 2010). pp.619-628. Download (PDF, 3.0MB)


WHIRLSTOOLS

Whirlstools

Whirlstools is a concept for a kinetic street furniture system that encourages spontaneous communication in public spaces. When a slight angle is added to the top surface of a cylindrical stool, sitting in a particular direction becomes more comfortable than the others. By dynamically adjusting the orientations of vacant stools using a rotation mechanism, the system implicitly steers people into sitting face-to-face with one another, raising the likelihood of social interactions.

In collaboration with Jean You.

公共空間における他者間のコミュニケーション促進を目的とした、パブリック・ファニチャーのコンセプトデザインです。円柱上の椅子の上面に緩やかな傾きをつけると、一定方向には座りやすく、逆に他の方向には若干座りにくくなります。この事実を利用し、空いた椅子の向きを回転機構を用いて動的に最適化することによって、人々が互いに向かい合って座るよう無意識的な誘導を行います。

Publications:
Takeuchi, Y., You, J. Whirlstools: Kinetic Furniture with Adaptive Affordance. In Ext. Abst. of the 32nd ACM Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI 2014). pp.1885-1890. Download (PDF, 2.8MB)


GILDED GAIT

Gilded Gait

Gilded Gait is an insole-shaped haptic interface system that alters perceptions of ground texture using vibrotactile feedback. The system is particularly useful for urban navigation; for example, a user can assign a distinct bumpy texture to the entire path leading to his/her destination in the city, e.g., hotel, train station, etc. The technology is an adaptation of haptic feedback for touchscreens, that create artificial "click" sensations using vibration.

地面の感触を変える、インソール型のハプティック(触覚)・インタフェース・システムです。例えば街で、目的地までの道のり全てに仮想的な凹凸のタイル(歩道や駅に設置される点字ブロックのような)を敷き詰めることなどが可能です。タッチスクリーン上で仮想的な「クリック感」を演出する、振動フィードバック技術を応用した装置です。

Publications:
Takeuchi, Y. Gilded Gait: Reshaping the Urban Experience with Augmented Footsteps.In Proc. of the 23rd ACM Symposium on User Interface Software and Technology (UIST 2010). pp.185-188. Download (PDF, 1.4MB)


INVISIBOT

Invisibot

Invisibot is a transparent robot, that jumps around from block to block. Although the robot itself is invisible, its expressive motions can be observed from footprints that appear on the blocks. The robot hops over when it finds another block nearby. Its jumping ability (relative to its body size) is such that it easily surpasses the human world record. The robot craves attention, and will begin stamping its feet in frustration if left alone.

箱から箱へと跳び移る、目には見えない(しかし足跡だけは見える)ロボットです。常に構って欲しい性格で、しばらくの間放っておくと地団駄を踏み始めます。実際に透明なロボットがいる訳ではなく、足跡の表示・非表示を通してロボットが存在しているかのように見せているという仕組みです。子供向けのおもちゃのプロトタイプです。


MOIRÉRIUM

Moirérium

Moirérium is a design concept for a passageway that uses moiré patterns for navigation. Its distinctive dual-layered walls exhibit a forward-moving moiré pattern to people walking in the "correct" direction (as if to push them forward), and show a backward-moving pattern to people walking in the opposite direction (as if to push them back). More complex navigation schemes can be supported by varying wall configurations.

モアレ(干渉縞)を歩行者案内に利用した通路のコンセプトです。通路の内壁は特殊な二枚構造になっており、順路に沿って進むとその表面上に進行方向と同方向に、まるで後押しするかのように動く矢印形のモアレが発生し、順路に逆らって進むと逆に押し戻すかのように動くモアレが発生します。内壁の設計次第で、より高度なナビゲーションにも対応できます。


REMEMBERED PRESENCE

Remembered Presence

Remembered Presence is a responsive furniture that captures traces of interactions through color change and physical deformation. Memories of human presence are left behind as glowing, evanescent silhouettes of light.

In collaboration with Helena Slosar and Melissa Kit Chow.

触れた人の痕跡を、表面の形状変化と光のシルエットによって残す家具です。

Publications:
Howeler, E. (Ed.). GSD Platform 4. ACTAR, Harvard Graduate School of Design. 2011.


CLOCKZILLA

Clockzilla

Clockzilla is a clock widget for (the now sadly discontinued) Sony dash, specifically designed so that nearsighted people can easily read the time. The widget tries to make the clock appear as large as possible, by only showing parts of the clock that are necessary to read the current time.

現在の時刻を読み取るのに必要な部分だけを拡大して表示する置き時計です。近視の人でも労せず時間を判読できます。自宅で使っていますが思った以上に便利なので、いずれRaspberry Piなど安価な部品の組み合わせで作り直して、Web上で作り方を公開したいと思っています。


EDOSHOP

Edoshop

Edoshop is an iPhone app (no longer available for download) that turns photos into ukiyo-e style images. The app reached 4th place in the Japanese iTunes Store Free App Ranking.

写真を浮世絵風(?)に加工するiPhoneアプリ(2009年公開、現在は非公開)です。iTunesストアの無料アプリランキングで一時期4位まで浮上しました。