RESEARCH OVERVIEW / 研究概要

FUTURE CITIES, BUILT BY CITIZENS

The goal of my research is to bring about a new era of bottom-up, computational urbanism—a future in which the built environment is infused with the plasticity and interactivity of digital "bits", a world where buildings can be freely customized like smartphone wallpapers and cities are collectively edited and improved by citizens like Wikipedia.

To achieve the above goal I engage in an eclectic range of technological research informed by multiple engineering and design disciplines, involving robotic architecture/furniture, IoT, augmented reality, environmental-scale 3D printing, etc. I believe that continued development of such "spaceshifting" technologies will eventually lead to the experience that we are living within a world of "habitable bits".

Recently, with the launch of the Wikitopia Project, I have also begun to explore how these technologies can be synthesized and integrated with novel urban design practices, to realize a new form of democratic, responsive urbanism for the 21st century.

For a more detailed (but perhaps a bit outdated) overview of my research, please refer to this ACM Interactions article or my ITS '14 Honorable Mention paper.

みんなでつくる未来都市

デジタルメディアの持つ特徴的な性質(高い可変性やインタラクティブ性など)を住環境に付与することで、スマートフォンの待ち受け画面のように自由にカスタマイズできる未来の建物や、Wikipediaのように皆で編集・改良できる未来の都市を実現することを目指しています。

具体的には、環境と融合したロボティクスやIoT、拡張現実、大規模3Dプリンティングなど幅広い技術(「空間改変技術」)の開発を通して、上記の目標を達成しようとしています。これらの技術革新により我々が日々の生活を営む住環境は、いずれ個々人の嗜好やコミュニティ内での合意形成に基づいて、絶えず新たにつくり変えられる「居住できる(=ハビタブル)デジタルメディア」として再構築されると考えています。

2017年からはWikitopiaプロジェクトを立ち上げ、上記のような要素技術の開発を、より民主的な21世紀型の都市デザインへと結びつける実践的な試みも開始しています。

研究内容についてより詳しくは、(少し古い文章ですが)こちらをご覧ください。